Strona Główna Helena Kaszotto Gryczotto z burakami

Kaszotto Gryczotto z burakami

Autorka: Helena

Natka pietruszki jest bogata w witaminę C. Kasza gryczana (bezglutenowa) to świetne źródło dobrze przyswajalnego białka i błonnika. Buraki to samo dobro! Dlatego kaszotto lub dokładniej gryczotto z burakami, pieczarkami, zieloną soczewicą, natką pietruszki i (opcjonalnie) fetą – to doskonały pomysł na obiad, kolację, lunchbox, a nawet sałatkę.

Kasza gryczana pełna jest aminokwasów ezogennych – między innymi lizyny – odpowiedzialnej za budowę białek w mięśniach i kościach – która nie jest wytwarzana przez nasz organizm, a więc musimy dbać o jej obecność w naszej diecie. Naukowcy ocenili, że wystarczy 100 g kaszy dziennie, by zaspokoić nasze potrzeby na te właśnie kwasy.

Buraki natomiast, krwiotwórcze, znane były w kuchni i medycynie od ponad 4000 lat. Zawierają kwas foliowy, bardzo potrzebny w diecie kobiet w ciąży. Ponad to pomagają unormować poziom cholesterolu. Swój piękny kolor zawdzięczają betaninie – antyutleniaczowi, który chroni organizm przed dewastującymi organizm wolnymi rodnikami, które uszkadzają DNA i przyczyniają się do powstawania nowotworów. Dlatego też te czerwone bulwy należą do warzyw uznawanych za niezwykle cenne i niezastąpione w budowaniu prozdrowotnej diety. Właściwości buraków jest jeszcze więcej, dlatego teraz, kiedy ich cena jest niska, należy … jeść i jeść i jeszcze raz jeść! Cudownie!

Kaszotto Gryczotto z burakami

Helena Natka pietruszki jest bogata w witaminę C. Kasza gryczana (bezglutenowa) to świetne źródło dobrze przyswajalnego białka i błonnika. Buraki to samo dobro! Dlatego kaszotto lub dokładniej gryczotto z burakami, pieczarkami,… Helena obiad, wegetariańskie, roślinne, buraki, na kolację, kolacja, na obiad European Wydrukuj
Serves: 4 Czas przygotowania:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Ocena 5.0/5
( 1 Zagłosowano )

SKŁADNIKI

 

  • 200 g kaszy gryczanej
  • 2 duże lub 3 średnie buraki gotowane/pieczone (u mnie kupione gotowane)
  • 300 g pieczarek
  • 70 g zielonej soczewicy
  • 1 duża cebula
  • Pęczek natki pietruszki
  • Ser feta lub ser typu feta (sałatkowy)
  • Sos sojowy/maggi/
  • Pieprz
  • Ocet (winny, balsamiczny, jabłkowy – obojętnie, można zastąpić sokiem z cytryny)

INSTRUKCJE

Wegetariański obiadKaszę gryczaną ugotować według opisu na opakowaniu.
Soczewicę zieloną przepłukać i ugotować (zalać tak by woda była ok 1-1,5 cm nad soczewicą).
Pod koniec gotowania posolić ok. 1 małą łyżeczkę soli.

Cebulę pokroić w kostkę, podsmażyć na 2 łyżkach oleju z dodatkiem sosu sojowego, maggi lub wegety. Najlepiej użyć woka lub innego dużego naczynia, w którym połączy się wszystkie składniki. Pieczarki umyć, pokroić drobno, dorzucić do cebuli, podsmażyć do miękkości. Ugotowaną kaszę i soczewicę dodać do cebuli i pieczarek. Ugotowane buraki pokroić w kostkę, dorzucić do reszty składników i doprawić do smaku solą, pieprzem i octem (ok. 1-2 łyżek w zależności od preferencji), ewentualnie papryką ostrą, papryczką piri piri. Gotową mieszankę nałożyć, posypać natką pietruszki (solidnie!) i serem typu feta lub serem sałatkowym.

PYSZOTA!

Wersję wiosenną i z równie dobrą kaszą pęczak prezentowała na samym początku naszej Perspektywicznej kariery Sandra. Przepis o TUTAJ.

You may also like

1 Komentarz

7 walentynkowych dań na randkę idealną February 10, 2020 - 6:20 pm

[…] Kaszotto buraczane – w dwóch wersjach: wegetariańskiej z fetą oraz wegańskiej z zielonym groszkiem i mleczkiem […]

Odpowiedx

Zostaw komentarz!